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Miriam Grønning

Institutional characteristics of upper secondary vocational education and training in Switzerland: How do they affect VET diploma holders’ early labour market outcomes?

German Title: Die Rolle der Ausgestaltung der beruflichen Grundbildung für den frühen Berufsverlauf. 

Supervisor: Prof. Dr. Christian Imdorf 

Planned Submission Date: Spring 2021 

Swiss upper secondary vocational education and training (VET) consists of around 230 training occupations that differ institutionally, for example, in terms of their specificity (e.g. share of practical and theoretical education and training), differently standardised examinations and number of requirement levels. The dissertation project investigates how this heterogeneity in VET impacts VET-Diploma Holders’ early labour market outcomes, in particular their income and mobility chances. In a first step, detailed information about the institutional characteristics of the training occupations, i.e. the level of specificity, standardization and vertical differentiation, will be collected from VET Curricula. Next, this data will be linked with representative individual level data (Swiss Labour Force Survey). Last, quantitative, multivariate analysis (multilevel and propensity score methods) will be used to shed light on how training programs’ institutional characteristics facilitate or hamper young people’s labour market entry and early career. 

Jan Roloff

Nach Bologna: Primäre und sekundäre Effekte der sozialen Herkunft in einer gestuften Studienstruktur

Erstgutachterin: Prof. Dr. Kathrin Leuze

Zweitgutachter: Prof. Dr. Steffen Schindler

Abgabe: geplant für Ende 2019

Die kumulativ angelegte Dissertation beschäftigt sich mit der Frage, inwieweit es am Übergang vom Bachelor- ins Masterstudium zu sozialen Bildungsungleichheiten kommt. Warum nehmen Jugendliche aus sozioökonomisch besser gestellten Familien häufiger ein Masterstudium auf? Im Rahmen der einzelnen Untersuchungen wird der Einfluss individueller sowie institutioneller Einflussfaktoren auf Bildungsverläufe analysiert, hierfür werden quantitativ-empirische Datenanalysen repräsentativer Datensätze (Nationales Bildungspanel, DZHW Studienberechtigtenbefragung) durchgeführt. Letztlich soll somit ein Beitrag zu der Frage geleistet werden, inwieweit sich der Beitrag des Bildungssystems zur Reproduktion sozialer Ungleichheiten im Zuge der Studienstrukturreform gewandelt haben könnte.