• Zielgruppen
  • Suche
 

PD Dr. Nicole Tieben

E-Mail: n.tieben@ish.uni-hannover.de

Telefon: +49-(0)511-762-4573 (Sekretariat)

Raum: V221 (Schneiderberg 50, Gebäude 3109)

Sprechzeiten: nach Vereinbarung per Mail

Web: www.ntieben.de

Forschungsinteressen

Soziale Ungleichheit und intergenerationale Mobilität, Lebens- und Bildungsverlaufsforschung, Bildungssoziologie und empirische Bildungsforschung, Methoden der quantitativen Sozialforschung

 
Kurzlebenslauf

Ausbildung

  • 2019 Habilitation & Venia Legendi in Soziologie, Eberhard Karls Universität Tübingen
  • 2010 Ph.D. in Sozialwissenschaften, Radboud Universität Nijmegen (NL)
  • 2004 M.A. Soziologie, Heinrich-Heine-Universität Düsseldorf

 

Akademischer Werdegang

  • Seit 2019: Akademische Rätin, Institut für Soziologie
    Gottfried Wilhelm Leibniz Universität Hannover
  • 2015-2018: Nachwuchsgruppenleitung, Bildung, Lebensverlauf und soziale Ungleichheit LEAD Graduate School & Research Network
    Eberhard Karls Universität Tübingen
  • 2012-2015: Research Fellow, Mannheimer Zentrum für Europäische Sozialforschung
  • 2014-2014: Vertretungsprofessur, Lehrstuhl für Soziologie mit dem Schwerpunkt Methoden der empirischen Sozialforschung und Statistik (Prof. Margret Rottleuthner-Lutter)
    Johann Wolfgang Goethe-Universität Frankfurt/Main
  • 2013-2014: Vertretungsprofessur, Lehrstuhl für Sozialstruktur und Sozialpolitik (Prof. Markus Gangl)
    Johann Wolfgang Goethe-Universität Frankfurt/Main
  • 2010-2012: Post-Doc Fellow, Mannheimer Zentrum für Europäische Sozialforschung
    Universität Mannheim
  • 2008-2010: Wissenschaftliche Mitarbeiterin, Lehrstuhl für Methoden der empirischen Sozialforschung, Universität Mannheim
  • 2004-2008: Junior Researcher, Department of Sociology & ICS Graduate School
    Radboud Universität Nijmegen (NL)

 

Fellowships und Auslandsaufenthalte

  • Seit 2019: External Affiliate, LEAD Graduate School & Research Network
    Eberhard Karls Universität Tübingen
  • 2015-2017: External Fellow, Mannheimer Zentrum für Europäische Sozialforschung
    Universität Mannheim
  • 2017: Forschungsaufenthalt, Nordic Institute for Innovation, Research and Education (NIFU), Oslo
  • 2005/2006: International Guest Researcher, Mannheimer Zentrum für Europäische Sozialforschung
    Universität Mannheim
  • 2004-2008: Junior Researcher, Department of Sociology & ICS Graduate School
    Radboud Universität Nijmegen (NL)

 

Publikationen

Dissertation:

  • Tieben, N. (2010): Transitions, Tracks and Transformations Social inequality in transitions into, through and out of secondary education in the Netherlands for cohorts born between 1914 and 1985. Nijmegen: ICS Dissertation [Download pdf from Radboud repository]

 

Peer Reviewed Journal Articles (*SSCI):

  • * Tieben, N. (2019): Brückenkursteilnahme und Studienabbruch in Ingenieurwissenschaftlichen Studiengängen. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 22/5, 1175–1202.
  • * Mikus, K., Tieben, N., Schober, P. (2019): Children’s conversion of cultural capital into educational success: the symbolic and skill-generating functions of cultural capital. British Journal of Sociology of Education (online first).
  • * Atlay, C., Tieben, N., Fauth, B., and Hillmert, S. (2019): The Role of Socioeconomic Background and Prior Achievement for Students’ Perception of Teacher Support. British Journal of Sociology of Education 40/7, 970-991.
  • * Atlay, C., Tieben, N., Hillmert, S., and Fauth, B. (2019): Instructional quality and achievement inequality: How effective is teaching in closing the social achievement gap? Learning and Instruction.
  • * Tieben, N. (2019): Non-completion, transfer, and dropout of traditional and “non-traditional” students in Germany. Research in Higher Education.
  • * Tieben, N. and Knauf, A.K. (2019): Die Studieneingangsphase Studierender mit vor-tertiärer beruflicher Ausbildung: allgemeiner und fachspezifischer Kenntnisstand und Studienvorbereitung. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft 22/2, 347-371.
  • Scholten, M. and Tieben, N. (2017): Vocational qualification as safety‑net? Education‑to‑work transitions of higher education dropouts in Germany. Empirical Research in Vocational Education and Training 9/7, 1-17.
  • * Deindl, C. and Tieben, N. (2016): Cultural and Material Resources of Parents and Grandparents and the Educational Outcome of Grandchildren. Journal of Marriage and Family 79/3, 769-783.
  • Tieben, N. and Rohrbach-Schmidt, D. (2014): Die berufliche Höherqualifizierung in den Abschlussjahrgängen 1960-1999: Effekte der sozialen Herkunft und Folgen der Bildungsexpansion. Sozialer Fortschritt 63/4-5, 117-123. [JSTOR]
  • * Tieben, N., Hofäcker, D. and Biedinger, N. (2013): Social mobility and inequality in the life course: Exploring the relevance of context. Research in Social Stratification and Mobility 30/2, 1-6.
  • * Schneider, S. and Tieben, N. (2011): A healthy sorting machine? Social inequality in the transition to upper secondary education in Germany. Oxford Review of Education 37/2, 139-166. [JSTOR]
  • * Tieben, N. (2011): Parental resources and relative risk aversion in intra-secondary transitions in the Netherlands – A trend analysis of non-standard educational decision situations. European Sociological Review 27/1, 31-42. [JSTOR]
  • * Tieben, N. and Wolbers, M. H. J. (2010): Transitions to post-secondary and tertiary education in the Netherlands: a trend analysis of unconditional and conditional socio-economic background effects. Higher Education 60/1, 85-100. [JSTOR]
  • * Tieben, N. and Wolbers, M. H. J. (2010): Success and failure in secondary education. Effects of family background on secondary school outcome in the Netherlands, 1927-1998. British Journal of Sociology of Education 31/3, 277-290. [JSTOR]
  • * Tieben, N., de Graaf, P. M. and de Graaf, N. D. (2010): Changing effects of family background on transitions to secondary education in the Netherlands. Consequences of educational expansion and reform. Research in Social Stratification and Mobility 28/1, 77-90.
  • * Jacob, M. and Tieben, N. (2009): Social selectivity of track mobility in secondary schools. A comparison of intra-secondary transitions in Germany and the Netherlands. European Societies 11/5, 747-773.

 

Edited

 

Book Sections

 

Working Papers

  • Scholten, M. and Tieben, N. (2017): Labour Market Outcomes of Higher-Education Dropouts in Germany, How formal Vocational Qualifications Shape Education-to-Work Transitions and Occupational Status. Mannheim: MZES Working Paper 168.
  • Tieben, N. (2016): Studienverlauf, Verbleib und Berufsstatus von Studienabbrechern. Expertise zum DatenreportBonn: Bundesinstitut für Berufsbildung.
  • Jacob, M. and Tieben, N. (2007): Social selectivity of track mobility in secondary schools. A comparison of intra-secondary transitions in Germany and the Netherlands. MZES Working Paper 105: Mannheim: MZES.

Arbeitsbereich Bildungssoziologie

Hier gelangen Sie zu den Seiten des Arbeitsbereiches Bildungssoziologie des Institutes für Soziologie an der Leibniz Universität Hannover.