Publikationen

BEGUTACHTET


2024Zusammen mit Anne Kaun und Juliane Jarke: Tensions in digital welfare states: Three perspectives on care and control. In: Journal of Sociology. DOI: 10.1177/14407833241238312 

 

2023

Zusammen mit Annekatrin Bock: Researching in/visibilities and data practices in education. In: On Education. Journal for Research and Debate 6(18). DOI: 10.17899/on_ed.2023.18.4

Zusammen mit Juliane Jarke: Do predictive analytics dream of risk-free education? The politics of risk mitigation. In: Postdigital Science and Education, S. 32–51DOI: 10.1007/s42438-023-00411-x 

 

2022    

Understanding data studies. A conceptual and methodological inquiry into research on datafication. Dissertation. DOI: 10.26092/elib/1675

Zusammen mit Juliane Jarke: Organisational Data Work and Its Horizons of Sense: On the Importance of Considering the Temporalities and Topologies of Data Movement When Researching Digital Transformation(s). In: Historical Social Research / Historische Sozialforschung 47(3), S. 142–170DOI: 10.12759/hsr.47.2022.29 

Zusammen mit Juliane Jarke: Educational technologies as matters of care. In: Learning, Media & Technology 47(1), S. 95108. DOI: 10.1080/17439884.2021.2018605

 

2021

Data Inquiry: Methodological Considerations on Datafication in Social Research. In: AoIR2021 Selected Papers of Internet Research. DOI: 10.5210/spir.v2021i0.12082

WEITERE PUBLIKATIONEN

2024Zusammen mit Evan Light, Lindsay Poirier & Quinn White, Miriam Fahimi, Nikolaus Pöchhacker & Katharina Kinder-Kurlanda, Marthe Stevens & Tamar Sharon, Itzelle Medina Perea, Theo Röhle und Petter Falk: In/visibilities in Data Studies: Methods, Tools and Interventions. In: Juliane Jarke,  & Jo Bates (Hg.): Dialogues in Data Power: Shifting Response-abilities in a Datafied World. Bristol University Press. (im Erscheinen)

Zusammen mit Juliane Jarke: Care-ful data studies: Or, what do we see, when we look at datafied societies through the lens of care? In: Information, Communication & Society, 0(0), S. 1–14. DOI: 10.1080/1369118X.2024.2316758

 

2023

Zusammen mit Adrian Roeske, Doreen Büntemeyer und  Andreas Breiter: Digitale Methoden in Bildungsforschung und Bildungspraxis. In:  Mandy Schiefner-Rohs , Sandra Hofhues und Andreas Breiter (Hg.): Datafizierung (in) der Bildung. Kritische Perspektiven auf digitale Vermessung in pädagogischen KontextenBielefeld: transcript, S. 82–101. DOI: 10.1515/9783839465820 

Zusammen mit Sigrid Hartong, Tjark Raabe, Vito Dabisch, Angelina Lange und Andreas Breiter: Zur Erfassung und Modellierung der „Hinterbühne“ von Datenflüssen: Das Beispiel Unterrichtsausfall. In: Annekatrin Bock, Andreas Breiter, Sigrid Hartong, Sieglinde Jornitz und Felicitas Macgilchrist (Hg.): Die datafizierte Schule. Wiesbaden: Springer VS, S. 61–91. DOI: 10.1007/978-3-658-38651-1_3

Zusammen mit Felicitas Macgilchrist, Jasmin Troeger und Juliane Jarke: Digital ist besser!? - Wie Software das Verständnis von guter Schule neu definiert. In: Annekatrin Bock, Andreas Breiter, Sigrid Hartong, Sieglinde Jornitz und Felicitas Macgilchrist (Hg.): Die datafizierte Schule. Wiesbaden: Springer VS, S. 93–129DOI: 10.1007/978-3-658-38651-1_4

Zusammen mit Ben Mayer, Sieglinde Jornitz, Yan Brick und Juliane Jarke: Pandemiebedingte Schulschließungen und die Nutzung digitaler Technologien. Welchen Einblick Twitter- und Interviewanalysen geben können. In: Annekatrin Bock, Andreas Breiter, Sigrid Hartong, Sieglinde Jornitz und Felicitas Macgilchrist (Hg.): Die datafizierte Schule. Wiesbaden: Springer VS, S. 161–193. DOI: 10.1007/978-3-658-38651-1_6

Zusammen mit Felicitas Macgilchrist, Annekatrin Bock, Andreas Breiter, Vito Dabisch, Sigrid Hartong, Juliane Jarke, Sieglinde Jornitz, Ben Mayer, Angelina Lange, Tjark Raabe und Jasmin Troeger:  Werkstattbericht – Ein Blick auf die Hinterbühne der DATAFIED Forschung. In: Annekatrin Bock, Andreas Breiter, Sigrid Hartong, Sieglinde Jornitz und Felicitas Macgilchrist (Hg.): Die datafizierte Schule. Wiesbaden: Springer VS, S. 195–209. DOI: 10.1007/978-3-658-38651-1_7

 

2022    

Zusammen mit Juliane Jarke und Andreas Breiter: Affinity spaces as an analytical lens for attending to temporality in critical data studies: The case of Covid-19-related, educational Twitter communication. In: Andreas Hepp Juliane Jarke, Leif Kramp (Hg.): New Perspectives in Critical Data Studies. The Ambivalences of Data Power. Cham: Palgrave Macmillan, S. 345–369. DOI: 10.1007/978-3-030-96180-0_15

 

2021

Zusammen mit Juliane Jarke, Gabriela Molina Leòn, Hendrik Heuer, Ulrike Gerhard:  Beyond Participation: A Review of Co-Creation. Working paper ZeMKI.

Daten und Datenpraktiken in einer digitalisierten Welt. In: Online-Magazin „kompetent. Wissen, Fühlen, Handeln im digitalen Wandel“ im Rahmen des Projekts Digitales Deutschland